George Steck Piano’s en vleugels

Geschiedenis George Steck Piano’s en Vleugels

George Steck Piano's en Vleugels

George Steck is een pianomerk dat genoemd is naar een piano-ontwerper uit de negentiende eeuw. Steck werd geboren in het Duitse Cassel op 19 juli 1829 en ging als leerjongen aan de slag bij de vermaarde pianobouwmeeste Carl Scheel uit Kassel. In 1853 emigreerde George Steck naar Amerika en pas in 1857 opende hij in New York zijn eigen pianofabriek en in 1865 de George Steck Hall, waar zijn concertvleugels door diverse toenmalige belangrijke artiesten werden
bespeeld.

George-SteckVolgens het boek Piano’s en their makers van Alfred Dolge was George Steck een rusteloos type die nooit tevreden was over zijn werk. De door hem gemaakte hoogwaardige ontwerpen waren zeer gewild. George Steck was een aimabel man, die geen vijanden kende. Hij had hart voor zijn vak en toonde amper interesse voor de commerciële kant van de zaak. Ook zou hij bedrijfsaandelen uitgedeeld hebben aan zijn medewerkers als beloning voor hun goede diensten. In 1887 trok hij zich terug uit het bedrijf en daarmee ging ook het eigene van Steck verloren. Dat begon al in 1914 toen het bedrijf opging in Aeolian Weber and Pianola Co. Enige tijd later werd de George Steck naam overgenomen door Mason & Hamlin Companies, die in 1994 de productie stopzetten. De nieuwe eigenaren, Kirk en Gary Bugett verkochten in 1996 op hun beurt de merknaam aan de America Sejung Corporation, onderdeel van het Koreaanse Sejung (volgens de website een bedrijf in textiel, bouw en IT) dat in 2001 in het Chinese Quindao een fabriek opzette om goedkope piano’s en gitaren te maken. De productie van Steck eindigde toen de fabriek in 2012 door Parsons Music werd overgenomen. Sinds 2013 wordt George Steck in Nanjing gebouwd door de Nanjing Moutrie Piano Company, die o.a. ook de Chinese Schumann piano’s op de markt zet.

Ninjing logo van George Steck piano's