Yamaha C3X SH

 38.040,00  35.760,00

De Yamaha C3X SH uitgevoerd met het nieuwste silent systeem van Yamaha en in zwart hoogglans. De CX serie behoort tot één van de meest geliefde vleugels van Yamaha. Zeer betrouwbaar, lekker spelend, en een bijzonder mooie klank. De C3X SH is een akoestische klasse vleugel met het meest geavanceerde silent systeem van dit moment. Deze vleugel speelt akoestisch maar ook digitaal met met gebruik van een hoofdtelefoon. Op deze manier kunt u spelen wanneer u wilt zonder dat het iemand stoort.

Levertijd onbekend

Categorie:

Beschrijving

Yamaha C3X SH silent

De Yamaha C3X SH uitgevoerd met het nieuwste silent systeem van Yamaha en in zwart hoogglans. De CX serie behoort tot één van de meest geliefde vleugels van Yamaha. Zeer betrouwbaar, lekker spelend, en een bijzonder mooie klank. De C3X SH is een akoestische klasse vleugel met het meest geavanceerde silent systeem van dit moment. Deze vleugel speelt akoestisch maar ook digitaal met met gebruik van een hoofdtelefoon. Op deze manier kunt u spelen wanneer u wilt zonder dat het iemand stoort.

Nadat Yamaha met trots zijn nieuwe CFX concertvleugel introduceerde, is men op dit concept blijven voortborduren om vervolgens een prachtige vernieuwde CX-serie te ontwerpen. De toch al populaire C-vleugels van Yamaha zijn nog verder verfijnd, hebben een helder geluid en een sprankelende, transparante toon.

Kenmerken

De zangbodem van de C3X is gebaseerd op het ontwerp van de CF-serie en aangepast aan de maatvoering van de CX-serie. Het is van groot belang dat de zangbodem voor een goede klankoverbrenging zorgt. Door de ribben parallel dwars over de zangbodem heen te plaatsen, werd een optimale bolling van de zangbodem bereikt.
Het hout voor de zangbodem, die Yamaha zelf produceert, wordt royaal ingekocht, zodat Yamaha het beste eruit kan selecteren. Het gezaagde hout wordt eerst gedurende langere tijd in de open lucht opgeslagen. Daarna vindt er een drogingsproces plaats in computergestuurde ruimtes, waarin de temperatuur en luchtvochtigheid zorgvuldig bewaakt worden. Na 2 jaar is het hout klaar voor gebruik.
De ribben, die voor de zangbodem van de CX-serie gebruikt worden, hebben een vernieuwde vorm en zijn over de gehele lengte van een speciale welving voorzien.

Ook het rast van de C3X heeft aanpassingen ondergaan om nog betere tegenkracht te bieden aan de 20 ton snaarspanning die de vleugel moet dragen. Door de rastbalken te versterken trad er een verbetering op van 20%. Dit kwam de klankkwaliteit en de resonantie sterk te goede.

De kam aan de diskant van de Yamaha C3X vleugel is massief en de baskam bestaat uit verlijmde houtlagen ter ondersteuning van een onbelemmerde en uitgebalanceerde klankoverbrenging. De kam wordt in de C3X zwevend aangebracht.

Yamaha vervaardigt haar eigen frames in de fabriek in Iwata en is daarmee een van de weinige pianobouwers die zelf zijn frames giet. Voor dit procédé wordt de geavanceerde V-Pro-methode toegepast, waarbij men een mal van droog zand vormt dat op zijn plaats wordt gehouden door een plastic film, waarin het frame onder vacuüm wordt gegoten. Dankzij deze methode hebben de frames van de een nauwkeurige afwerking en zijn ze van een consistente kwaliteit. De legeringen voor de frames zijn door Yamaha zelf ontwikkeld.

Het stemblok van de Yamaha vleugels wordt gemaakt van hardhout van beuken en esdoorn. Dit hout wordt kruislings in lagen op elkaar gelijmd om een zo sterk en stabiel mogelijke constructie te verkrijgen. In dit stemblok worden stempennen verankerd die een snaar met een trekkracht van zo’n 90 kg aan moeten kunnen. De stempennen zijn vernikkeld om roestvorming te voorkomen en ze zijn voorzien van een fijne schroefdraad. Deze kwaliteitsstempennen worden in alle Yamaha piano’s en vleugels gebruikt.

Yamaha ging ook op zoek naar betere staalsnaren en vond deze in Duitsland. De nieuwe snaren zijn in staat om zeer rijke boventonen te kunnen produceren. De bassnaren, die met koper worden omwonden, worden door eigen vakmensen gesponnen.

Yamaha maakt haar eigen mechanieken en gebruikt eigen technologie voor het drogen en verlijmen van esdoornhout, het hoofdbestanddeel van een mechaniek, om ervoor te zorgen dat de mechanieken precies werken en zeer duurzaam zijn. Elk van de 5500 onderdelen van het Yamaha-mechaniek wordt door Yamaha zelf geproduceerd.
Yamaha was de eerste fabrikant in de wereld die een mechaniekbalk van aluminium ontwikkelde. Omdat aluminium niet, zoals hout, wordt beïnvloed door vocht- en temperatuurveranderingen, blijven de mechaniekonderdelen door deze aluminium mechaniekbalk beter op hun plaats.

De toetsen van het klavier worden gemaakt van grenenhout, dat eerst zes tot 24 maanden op natuurlijke wijze wordt gedroogd en vervolgens nog een periode in computergestuurde klimaatkamers. De toetsen van de Yamaha CX-serie zijn belegd met Ivorit, een synthetisch door Yamaha ontwikkeld materiaal, dat zeer slijtvast is en voelt als natuurlijk ivoor. De zwarte toetsen worden voorzien van een speciale, op ebbenhout gelijkende, laag. Door de vochtregulerende werking van het toetsmateriaal zal de pianist tijdens zijn spel niet gehinderd worden door eventueel transpiratievocht aan de vingers.

Yamaha is een van de weinige pianobouwers, die zelf hamers vervaardigt. Elk piano- en vleugelmodel van Yamaha beschikt over een uniek hamerontwerp. Zowel de afmeting en vorm van de hamers, als elasticiteit, hardheid en dichtheid van het hamervilt worden voor elk model apart bepaald.
In samenwerking met viltproducenten past Yamaha strenge kwaliteitsstandaarden m.b.t. hardheid en dichtheid van het hamervilt toe. De hamer bestaat uit ondervilt en uit bovenvilt, afkomstig van een Duitse leverancier. Het hamervilt dat Yamaha gebruikt is goed bestand tegen inwerking van hitte en vochtigheid.

Het pedaalwerk van de CX-serie is stabiel genoeg om robuust gebruik aan te kunnen. De dempers reageren zelfs op het meest subtiele gebruik van het demperpedaal. De beweging van het gehele systeem – van pedaal tot demper – geeft de pianist de zekerheid dat de pedalen altijd precies zo reageren zoals hij of zij dat wenst.
De CX serie maakt het de pianist niet alleen mogelijk een sostenutopedaal te gebruiken, maar stelt hem ook in staat tot snel wisselend pedaalgebruik. Dit verleent de CX serie een uitdrukkingskracht, die zelfs aan de meest veeleisende professionele wensen voldoet.

GESCHIEDENIS VAN DE YAMAHAVLEUGELS

1902. Binnen twee jaar tijd, nadat Yamaha was gestart met de productie van piano’s, bouwde Yamaha haar eerste vleugel – de eerste van Japan. Het jaar daarop viel de vleugel in de prijzen op de beurs in Osaka.

1950: FC de eerste concertvleugel van Yamaha. Een jaar na de introductie van de concertvleugel speelde Adolf Baller op deze vleugel op een tournee door Japan met de wereldberoemde violist Yehudi Menuhin en in 1953 had de Duitse maestro Walter Gieseking de eer om op de FC te spelen voor de keizer van Japan in het Keizerlijk Paleis.

1967: C-serie vleugels en de CF-concertvleugel
Yamaha presenteerde de CF concertvleugel op de muziekbeurs in Frankfurt, waar het instrument door vakmensen werd gewaardeerd om zijn prachtige toon. Het instrument werd graag op concertpodia gebruikt. In 1969 bespeelde Sviatoslav Richter, een van de grootste pianisten van de twintigste eeuw, de CF op het Menton Music Festival en bij optredens in Italië, en bleef deze vleugel daarna steeds graag gebruiken.

1983: CFIII concertvleugel
Ondanks de waardering die het bedrijf uit de hele wereld ontving, bleef Yamaha streven naar een nog betere kwaliteit, een inspanning die heeft geleid tot het uitbrengen van de CFIII concertvleugel in 1983. De CFIII werd gebruikt op vele pianoconcoursen en werd gewaardeerd door vele toppianisten.

1991: CFIIIS concertvleugel
Yamaha heeft een productie van 5.000.000 piano’s en vleugels bereikt.
In 1998 speelde Denis Matsoejev op een Yamaha CFIIIS concertvleugel toen hij de 11de Internationale Tsjaikovskiwedstrijd won. Deze overwinning op een van de meest prestigieuze wedstrijden in de wereld bevestigde de reputatie van Yamaha-vleugels als topklasse instrumenten.

2010: CF-serie concertvleugels en het vlaggenschipmodel CFX
Ruim 19 jaar nadat de CFIIIS was uitgebracht presenteerde Yamaha de CFX, waarin het beste van alle pianotechniek samen is gebracht. Deze vleugel is in staat de verste uithoeken van elke concertzaal te bereiken met zijn heldere klanken, van het delicate pianissimo tot aan het krachtige fortissimo.
In oktober 2010 won Yulianna Avdeeva op een CFX het 16e Internationale Frederick Chopin Piano Concours, een van de oudste en meest prestigieuze pianowedstrijden in de wereld, waarbij de Yamaha CFX om zijn uitstekende kwaliteiten werd gewaardeerd.

2012: CX-serie vleugels
Op deze vernieuwde vleugelserie heeft Yamaha al haar nieuwe technologie en know-how toegepast. Met deze serie vleugels heeft een pianist de mogelijkheid om elke ruimte te transformeren tot een concertzaal. Een mooi product in het 125-jarig bestaan van Yamaha!

 

 

Extra informatie

Specificaties Informatie
Merk

Yamaha

Model

C3X SH

Hoogte

101 cm

Breedte

149 cm

Lengte

186 cm

Gewicht

330 kg

Uitvoering

Zwart hoogglans

Land van herkomst

Japan

Garantie

5 jaar

Gratis afleverpakket t.w.v. € 450,- bestaande uit:

Transport, 1e stembeurt, luxe opdraaibank en een hygrometer

Gratis transport

Nederland, mits gelijkvloers of passende lift. Transport buitenland in overleg.

Verwachte levertijd

Op aanvraag